The Phaaaantom of the Opera is heeeeere, inside your miiiind...

Jag har bestämt mig hörrni! Jag har bestämt vilken min nästa cosplay blir. Den kommer påbörjas när Daenerys och Katniss är färdiga. Antagligen blir det mitt projekt som jag påbörjar i vinter och som får bli mitt projekt 2016. Kan ni gissa vad det blir?
 
Jo, ingen mindre än Erik! ....va? Vemdå? Erik? Ariels prins? Erik... Erik vem??? 
 
Det är så att Erik är hans namn. Fast eftersom det inte nämns i musikalen så är det få som vet om det. Jag syftar på ingen mindre än Fantomen på Operan. Som jag har älskat och intresserat mig av under lång lång tid. Han är den intressantaste karaktären och den jag känt mest för. Så att välja honom när jag kände för en Fantomen på Operan-cosplay var bara självklart. lika självklart som jag valde att klä ut mitt till Jonatan när skolan hade Astrid Lindgren-dag.
 
Jag har älskat musikalen ända sedan jag såg liveinspelningen av 50-årsjubileet i Royal Albert hall. Min stora dröm är att få se den på riktigt, in real life så att säga. Det skulle verkligen vara en dröm! Jag såg filmen innan det, och tyckte om den. Men då var det bara musiken som riktigt satte sig, inte karaktärerna och storyn. Men efter att jag sett musikalen så är jag helt känslomässigt tagen. Speciellt i Fantomen, eller Erik då. Hans historia är så sorglig och hans karaktär så intressant. En mysig liten grotta för en skådis som gillar att dyka ner i en karaktärs hemligheter och drag.
 
Men! Jag tänker cosplaya honom med en twist. Jag tänker nämligen omvandla honom till kvinna. Erika kanske är passande då. Jag känner att manskläderna då (1880 cirka) är så tråkiga, att jag om jag gjorde honom som man inte skulle känna mig lika bekväm och perfekt, och att klänningar från den tiden är en roligare utmaning! Så jag tänker helt enkelt göra en tidstrogen Fantomen på Operan, bara att hon är kvinna. Vad kan gå fel?! :) Tja, förutom att jag måste lyckas med en korsett då...
 
Vad tycker ni, låter det som en bra idé?!?!
 
Min älskade Erik från musikalen
 
Lite inspirationsbilder till dräkten
 
 

Kommentera här: