Tankar efter dagens illdåd

Jag blir så jävla förbannad. Jag blir rädd. Jag känner sorg, smärta och ett extremt obehag. Men framför allt så blir jag så jävla förbannad. Att en man, en vuxen, tänkande person i min egen ålder går in på en skola och hugger folk. Hugger folk med avsikt att döda. Hur kan en människa göra något sådant?! Hur kan en människa ta beslutet att en ska gå in på en skola och hugga ihjäl folk, människor man inte känner, urskiljningslöst. Vad leder en människa fram till den stunden. Det undrar jag. Jag undrar vad som händer med världen. Jag undrar varför människosläktet är så fast bestlutet om att förinta sig självt. Jag undrar varför världen brinner och vad folk egentligen vill få ut av det. Men sen så inser jag att människan är destruktiv. Hon är ond till naturen. Och det ger mig en bister syn på framtiden. Vi kommer aldrig att kunna leva i frid. Vi kommer aldrig att se en vacker värld där alla människor lever på samma villkår. Varför kan inte alla människor bara börja tänka som jag? Agera som jag? Känna empati. Känna medkänsla. Känna med varandra. Förstå. Förlåta. Älska. Varför kan vi inte bara vara snälla mot varandra och kramas allihop? Vi måste inte döda varandra för att överleva. Så varför dödar vi varandra? Jag har inte en jävla aning, men att så sker gör mig förbannad!

Kommentera här: