Malmö

Jag tänkte berätta lite om klassresan till Malmö! Sammanfattningsvis så var den jättetrevlig. Det var den sista saken vi egentligen gjorde med klassen, så vi umgicks ju massa. Vi gick ut och åt på restaurang en av kvällarna och det var jättetrevligt. Vi smakade Malmöisk falaffel och shoppade lite.
 
Vi var ju där på scenkonstbiennalen, som är en tillställning som ordnas vartannat år i Malmö. Där är föreställningar av alla de slag, teater, dans, konst... scenkonst helt enkelt, sennkonst i mängder! Vi såg sju föreställningar totalt. En på tisdagen och sex på onsdagen. Vissa var fantastiska, andra mindre fantastiska, och nu i efterhand är det lite svårt att avgöra eftersom allt smälter ihop lite i huvudet på en. Att se sex totalt skilda föreställningar på en och samma dag är inte att rekomendera. Ett stackars litet huvud kan inte ta emot allt för mycket information är jag rädd...
 
På torsdagen hade vi fri lek och jag fullföljde ett mål jag haft i många många år. Att besöka SF-bokhandeln i Malmö. Nu har jag besökt dem alla tre, jag och är löjligt glad över det. Köpte bara en liten kortlek, men det var inte köpandet jag gick dit för - köpa kan jag göra i Göteborg. Jag fyndade ett par oldschool ylleshorts i en secondhand affär också, vilket var nice. Sedan när alla åkt iväg med ett tåg gick jag till museet för att se en utställning om de överlevande som kom till Malmö efter andra världskriget. Judar och andra som suttit i nazisternas läger. Jag blev lite besviken. Jag hade förväntat mig mycket mer. Det var så vitt, stilrent, sterilt... Det var ett par skärmar, ett par bilder, ett par tavlor. Det bästa var Röda Korsets vita buss som stod på gården. Jag hade förväntat mig mycket mer. Bilder, fakta, texter, beskrivningar, uppbyggnader, berättelser... De hade säkert massa material, eller kunde fått, men alla moderna museum är så otroligt tråkiga nuföritden. Det ska vara så lite som möjligt och så rena väggar som möjligt. Man förlorar ju hela konceptet museum. Jag skulle kunnat gjort den utställningen otroligt mycket bättre. Så nu vet jag vad jag ska bli när jag blir stor. Jag ska öppna ett privat museum med slagorden - Ett riktigt museum
 
Hur som helst. Malmö är en fin stad och där fanns en otroligt fin Hogwartsaktig kyrka som jag och min Hufflepuffväninna inte kunde låta bli att ta ett kort framför.

 
I thought I'll tell you a little about my school trip to Malmö. All in all, it was really nice. It was the last thing we really did togeather, so we just hung out a lot. We went to a restaurant one evening and that was jolly nice. We also tasted Malmö's falafel and did some shopping.
 
We were there for the stage art biennale, that's arranged every other year in Malmö. There are perfomances of all kind, thatre, dance, art... We saw seven acts in total, one on tuesday and six on wednesday. Some were amazing, and other less amazing. All of them is kinda mixed in my head. Seing six acts on one day is not to recomend. One litte head can't just handle as much.
 
On thursday we were free and I fulfilled a goal I've had sinze forever. To visit the SF-bookshop in Malmö. Now I've visited all three of them and I'm way too happy about it! When everyone had gone home by a train I visited the museum. They have an exhibition about the survivors of the holocaust that came there after the libiration. I was a little disapointed. I'd expected a lot more. They had so few things, it was so white and clean. They had a few screens,  a few pictures, a few paintings... At least they had one of the Red Cross' white buses in the court yard. I had expected a lot more. Pictures, information stories, descriptions, recreated scenery... I'm sure they had a lot of material, or could've got, but all modern museums ar so incredibly boring nowadays. There should be as little as poasible and as clean white walls as possible. You lose the conscept of a museum really. I ccould've done that exhibition so much better. So now I know what I'll do when I grow up. I'll open my own museum withthe device: "A real museum".

Anyway, Malmö is a beautiful city with an amazing Hogwartsy church that me qnd my Hufflepuff friens could not recist to take a photo infront of.
1 Elin (Secchan):

skriven

Min fina hemstad <3

Vet precis var den där kyrkan ligger ^^

2 Fellrendión/Li:

skriven

Men ÅH! Du skulle haft en fanträff ju! D: Jag hade LÄTT kommit!!

Svar: Vi får träffas på Multicon istället! ;)
Ithrenniel

Kommentera här: