Mens

Mens. Jag hatar mens. Jag hatar mensvärk. Jag hatar min livmoder. Det är som att den stolt och glatt vill bevisa för mig att den inte alls är gravid och därför låter mig känna det ordentligt. Eller så är den förbannat arg på mig för att jag inte är gravid och bestämmer sig för att straffa mig. Okejdå kroppen, för din skull så ska jag skaffa en bebis, så att du slutar plåg mig varje månad. 
 
Nejmen seriöst. Vad är grejen med mensvärk? Kan inte bara kroppen ha kvar den där slemhinnan till det kommer en bebis? Jag menar... varför slösa massa energi på att bygga upp någinting som ändå ska kastas i slutet av månaden? Så jäkla omodernt kroppen, kom med något nytt! Vart är evolutionen när man behöver den?!
 
Jag går på piller. P-piller. Både för att slippa bli gravid, slippa använda kondom och slippa att stå med valet bebis vs abort, men också för att dämpa min PMS och min mensvärk. Och tro mig, det har faktiskt hjälpt. Förut så fick jag humörsvängningar och började få lite lätt ont i magen ungefär en till två veckor innan mensen. Nu kommer min PMS och mina verkar ungefär tre till fyra dagar innan istället. Bättre, ja, men inte bra. För när det väl kommer gör det fortfarande skitont. Jag blir fortfarande irriterad, ledsen, nedstämd och som en levande bergochdalbana. Det känns fortfarande som att någon står och borrar i mina äggstockar, hackar med en ishacka i min rygg, kramar ihjäl min livmoder och plågar mig så att det gör ont i mage, rygg och så att det strålar ner i benen och jag knappt orkar ta mig ur sängen för att jag bara ligger och försöker kura ihop mig till en position där det inte gör ont, men när det inte funkar rullar jag fram och tillbaka och gnyr. Det är hemskt! Jag hatar mens.
 
Värktabletter fungerar inte. Har testat alvedon, ipren, ib-nånting och massa annat genom åren. Sju år... Tänk er det, sju år... Av smärta och lidande. Värktabletter hjälper inte! Så imorgon tänker jag ringa en av de få ungdomsmottagningar som har öppet under sommaren, be om en tid och få starkare tabletter utskrivna. En sak som faktiskt har underlättat min mensperiod är menskoppen. Jag tillbringade mina först sex menstruerande år med bindor, kladd, blod, blöda utanför, fläckar på trosor och byxor, byta binda jämt och ständigt, att det skavde massa, den obehagliga känslan av en blodig binda mot fittan osv osv osv. Tamponger har jag provat, men aldrig fastnat för. De ska in så långt, man hör historier om vad som händer om de sitter i för längre, de känns läskiga (tänk om snöret går av), de måste bytas, de irriterar slemhinnor och de skaver väldigt lätt om de sitter fel. Menskoppen är änglarnas påfund. Ett nästan lika bra påhitt som Harry Potter!
 
Den är miljövänlig och bra för plånboken eftersom man köper en som man sedan har i flera flera år. Den kan vara lite krånglig i början, jag använde glidmedel för att få in den lättare i början tills man lärde sig tekniken, Det finns även lite olika vikningstekniker som man får med på en lapp. Den ska inte in så långt, bara så att den sitter inuti och inte sticker ut. Den kan inte fastna. Den irriterar inte livmodern eller stör de naturliga vätskorna. Den kan sitta i jättelänge utan att det är farligt. Jag behöver byta två gåner per dygn, men i början är det bra att byta fler för att lära sig lite hur mycket man blöder och hur ofta det behöver bytas. I början hade jag trosskydd i samtidigt för att jag var rädd att den skulle bli full, eller att den satt i lite snett så att den läckte. Men nu behövs inte det längre, för jag har lärt mig hur jag ska göra. Den känns inte alls. Jag glömmer ibland  bort att jag ens har mens de sista dagarna då jag inte har så ont. Man behöver inte oroa sig för att glömma mensskydd när man ska bort - för man har sitt mensskydd med sig. Och att tömma den som många verkar tycka är så äckligt - det är inte äckligt? Man tar ut den, tömmer i toaletten, sköljer av den och stoppar in den igen. Mellan varje mens så kokar man den för att få bort bakterier. Det är fräscht! Såklart, är man rädd för blod är det nog inte så trevligt, men är man rädd för blod så är nog mensen problematisk oavsett. Och tänk på alla andra saker vi stoppar in i fittan! Sexleksaker som dildos, det är ju samma princip. Den används, rengörs och används på nytt. Och snoppar som det kissas ur, är svettiga och fulla av gud-vet-vilka bakterier, dem är det ingen som ställer sig emot med argumentet ofräscht. I alla fall inte när det diskuteras sex i allmänhet. Men med menskoppen tas det alltid upp, och det är för att mens fortfarande ses som något äckligt. Något tabu. Mens ska man helst inte beblanda sig med, mens är farligt. Nej, mens är naturligt, det är inte äckligare än något annat som kommer ur de nedre regionerna och det är banne mig inte ofräschare heller. Så sluta vara rädd för ert mensblod, det kommer inte förgifta er. 
 
Så har du inte testat menskopp, ge det ett försök. Och ge försöket ett par mensar. Jag började med att bara använda den ett par dagar under mensen, när jag var hemma, och sedan använda den mer och mer. Efter fyra mensar började jag använda den som mitt enda mensskydd med enstaka trosskydd ibland när jag var extra orolig. Testa - det är så värt det!
 
De allra flesta livmoderbärare har/kommer ha/har haft mens - till och med The Mother of Dragons
 
 
1 Naughtyme:

skriven

Hej vilken fin blogg du har och kan inte annat en instämma mens är ett helvete xD lite som lön kommer en gång i månaden varar en vecka... den månad den inte kommer så är man fuckt :)

Svar: Indeed ;)
Ithrenniel

2 enklaknep - inspiration för briljant människor:

skriven

Spännande läsning, har aldrig gillat menskoppen, men det är tur att vi är olika. Super nice att p-piller hjälpte en del i alla fall.

Ha en fantastisk dag

3 L (Apotekstjejen):

skriven

Hej! Kom hit till din blogg helt random...
Apropå värktabletter vid mensvärk, ib-nånting låter som att du använt "ibumetin" eller "ibuprofen". Ibuprofen är den verksamma substansen i både "Ipren" och "Ibumetin" och andra preparat som kort och gott heter "ibuprofen (+ tillverkarnamn t ex "orifarm").
Trist att inget hjälpt! Om du ändå är villig att testa en tablett till så tipsar jag om "Naproxen", den tillhör samma familj som Ipren, dvs COX-hämmare (tidigare kallat NSAID) men jag skulle vilja påstå att det är lite mer drag i den, om inte annat så håller den i sig lite längre, man tar inte lika många per dygn.
Jämfört med paracetamol (substansen i Alvedon) så brukar COX-hämmarna vara mer effektiva mot mensvärk, förenklat kan man säga att de hjälper till att öka blodgenomströmningen i muskulaturen vilket gör att muskeln får mer syre vilket i sin tur leder till att man inte krampar lika mycket = mindre mensvärk.
Är man regelbunden kan man dessutom med fördel börja ta tabletterna 1-2 dagar innan själva mensen kommer igång för optimal effekt.
För övrigt, har man väldigt ont så kan man kombinera paracetamol (2 st = 1g) med ibuprofen eller naproxen så hjälper de varandra (blanda dock inte cox-hämmare med andra cox-hämmare). Att kombinera paracetamol och ibuprofen är egentligen inget vi kallar egenvård men vad sjutton...

Hoppas värken gå över. Jag har också mensvärk från helvetet så jag förstår ditt lidande.

Svar: Tack för tipsen! Jag ska undersöka saken närmare tills nästa månad, absolut. Hoppas det hjälper lite i alla fall. ^^
Ithrenniel

Kommentera här: