365 dagar - En ickekönsmässig uppväxt!

 

 
Vecka 4, Dag 21
Hade du en strikt "könsställd" uppväxt? (t.ex mycket dockor och rosa om du är flicka)

Det här har jag velat prata om länge! Har tänkt göra en video om saken, så det kan ni se fram emot om ni vill.
 
Jag hade ingen könsställd uppväxt. Inte åt något håll, inte att mina föräldrar tänkte att "hon har vagina, hon ska ha dockor och rosa", inte heller "hon har vagina, nu bryter vi könsnormerna och ger henne bara bilar och blått". För båda sakerna är egentligen lika dåliga.
 
Jag har alltid fått lite allt möjligt. Klänningar, byxor, tröjor allt i olika färger och det mesta väldigt könsneutralt. Jag har fått dockor att leka med, och bilar. Jag fick springa runt i skogen och leka och jag fick sitta och måla och vi får inte glömma allt härligt lego! Jag fick göra precis vad jag ville, och det fick även min bror. Han har också dockor, bilar, olika typer av kläder så jag tror att det har format oss till väldigt bra människor.
 
Jag kan bli så arg när jag läser om feministiska föräldrar som tycker det är en god gärning att inte ge sin dotter någon docka. Tänk om dockor är precis vad hon älskar här i livet? Det är som att säga att dockor, det typiskt "kvinliga" inte är värt något. Det är ju mycket bättre att köpa en docka till sitt barn oavsett kön! Dockor är kul! Jag och min bror brukar än idag sitta och byta om på dem varje julafton.
 
Min teori är att du ska ge ditt barn lite av allt så kan hen själv formas som människa och välja mer och mer vad hen tycker om efter hand! Inte pracka på en könsroll, och inte heller försöka undvika något som har med den typiska könsrollen att göra. Lite av allt så kan barnet få bli sig självt fullt ut!
 
Jag tror det kan ha hjälp mig väldigt mycket att jag under min uppväxt inte heller gick på dagis. Jag var hemma med en förälder. Därför så har jag, tack vare mina duktiga föräldrar, inte påtvingats en könsrol av inkompetenta dagislärare och andra barn som har fått könsrolerna klistrade på sig av sina föräldrar. Men samtidigt så gjorde det att jag blev lite udda när jag väl började skolan. För det var mycket jag inte fattade. Som att man inte får leka med killarna. Det gick ju minsann inte för sig! Men vet ni vad? Det gav jag blanka tusan i!
 
 

 

 

 

1 Robex Lundgren:

skriven

söt bild

2 P i X E L I E - Fotograf Erica Pettersson:

skriven

Åh! Vad roligt att läsa det här inlägget :-D
BRA skrivet!!

Jag blir så frustrerad över att det är så många som har missuppfattat det här med genus/feminism.
Tycker det är så många människor som verkar tro att genusneutralt betyder att man ska plocka bort saker.
Plocka bort rosa, klänningar och dockor för flickor.
Plocka bort blått, bilar och annat "pojkigt" för pojkar.
Eller att byta på könsrollerna; "blått till flickor och rosa till pojkar".
Och en sak som jag verkligen stör mig på; det är alla människor (ofta de som är emot feminism/genus) som alltid syrligt "frågar" typ:
"Men varför ska vi ha ett könlöst samhälle?" och
"Varför ska vi byta på könsrollerna?"
Och jag tycker att det spelar ingen roll hur pedagogiskt man än förklarar vad det egentligen handlar om; när man är klar får man samma frågor igen...

Precis som du skriver är det ju så att barnen ska ha tillgång till allting, oavsett kön.
Att tillföra; inte ta bort.
Som jag brukar säga: Det heter inte pojkfärger & flickfärger,
pojkkläder & flickkläder,
pojkleksaker & flickleksaker,
pojklekar & flicklekar.
Det heter Färger, Kläder, Leksaker och Lekar.

Som sagt; BRA skrivet!
Så skönt att det finns fler som förstått vad genusmedvetenhet verkligen handlar om :-D

Svar: Vad glad jag blir att fler tänker som jag! :D
Har också upplevt det där att man förklarar och förklarar, men man får ändå samma frågor om och om igen. Vissa människor verkar inte ens vilja försöka förstå. Men vi får försöka kämpa på och inte ge oss...
Ithrenniel

3 Ida ☯ the sky under the sea :

skriven

Jag håller med dig i ditt tänk. För att det ska bli jämställt, ska man tillåta både rosa och blått. Och grönt, gult, svart, lila med för den delen. (för att formulera det simpelt, egentligen syftar jag på mer än färger).

Och när du ändå nämner dagis... Alltså jag är jätterädd för att lämna mitt framtida barn på dagis för att... ja, tänk om de är väldigt inbitna i stereotyper och könsroller och kommer bidra till att mitt barn kommer ha sånna värderingar i bakhuvudet. Eftersom världen är som den är vill jag motverka det så gott det går. Jag menar, jag har inte alltid varit feminist och varit open minded, bäst vore att ens barn kan vara open minded redan från början :)

Svar: Ja, man vill ju det bästa för sina barn! Man kanske kunde starta typ... En föräldragrupp med likasinnade föräldrar och typ turas om att passa varandras barn...
Ithrenniel

Kommentera här: