Mens!

Hälften av jordens befolkning har det. Ändå pratas det nästan ingenting om det. Varför så tabu? Dags att prata mens!
 
Jag fick min mens när jag var 12, på våren innan jag fyllde 13. Det var en söndag och hade precis kommit hem från ett scoutläger. Tack och lov att jag inte fick den under lägret! I flera månader innan hade jag haft flytningar och gått och oroat mig över att mensen snart skulle komma och överraska mig. Men jag fick den lugnt och stilla hemma. Upptäckte röda fläckar i trosan och rött i toan. Jag började gråta för ni vet... Mens. Så vuxet! Jag ville ju inte bli vuxen... jag samlade mig och gick ut till mamma och mumlade fram att jag hade fått mens. Sen fick jag bindor och så var det inget mer med den saken.
 
I hela mitt liv har jag använt bindor. Har testat tampong men det funkade aldrig riktigt för mig. Det är ju de två som man får reda på finns. Visst är det bra med alla mensbroschyrer som man får av skolsyster och som skickas hem men problemet är att alla ges ut av de stora mensskyddsföretagen. Libresse och Always. Som är vinstdrivande företag. Som vill att vi ska köpa deras produkter. Många produkter! Bindor i olika storlekar, trosskydd, nattbindor, tamponger i olika storlekar... Konsumera mer desto bättre för dem! Jag hade aldrig hört talas om menskoppen innan jag såg Clara Henrys video om den. Ändå har den funnits JÄTTELÄNGE! Och så finns det svampar och tvättbindor och säkert en hel drös mer saker som jag aldrig hört talas om. Eftersom skolans sexualundervisning är väldigt bristfällig.
 
Sedan ett år tillbaka har jag använt menskopp och för mig funkar det superbra! Jag älskar den av hela mitt hjärta och den har gjort att den blodiga, kladdiga delen av mensen har blivit så mycket trevligare. Däremot så lider jag av riktigt kraftiga menssmärtor. Ont jättemånga dagar och jätteont. "Så ont att jag kräks"-ont. Jag avskyr det! En del dagar så klarar jag knappt att ta mig ur sängen och göra något vettigt. Där tillkommer också humöret. Det är väl den delen andra runt omkring mig tycker är jobbigast. Jag kan vara fruktansvärt otrevlig och gnällig. Jag vill inte ha det så, varför finns det inte bättre lättillgängligare hjälp för mensproblem!?
 
Nu vill jag höra era berättelser! När och hur fick du din första mens? Vad använder du för skydd? Hur är din mens och vad tänker du om den? Berätta!

Kommentera här: