Valtemadagen

Idag har det varit en intressant dag. Alla rikstagspariterna kom hit och pratade, fanns tillgängliga för frågor och var delaktiga i en stor debatt i slutet av dagen med frågor vi elever ställt. Jag ska väl inte säga att jag direkt blev klokare, men jag fick i alla fall klart för mig att de partier jag gått och funderat på är de partier som jag faktiskt håller med i det mesta. Synd att FI inte var där för jag skulle gärna vilja veta mer om deras politik. Förutom det självklara med jämställdshetsfrågorna då. Jag vill veta vad de till exempel står i kärnkraftsfrågan.
 
En sak man fick väldigt klart för sig var ju de partier man aldrig skulle kunna tänka sig att rösta på. Vill ni jag ska räkna upp dem för er, och vad det var de sa som fick mig att aldrig någonsin kunna tänka mig att ge min röst till dem? Även om ni inte vill höra det så tänker jag berätta det nu.
 
SverigedemokraternaFörutom att jag verkligen inte alls håller med dem i deras så kallade flyktingpolitik så är de för kärnkraft och emot att homosexuella ska få adoptera. Nu citerar jag nästan ordagrant vad en av dem sade i sin presentation: "Jag har väldigt svårt att se att en somalisk kvinna med fyra barn skulle bidra till samhället och betala skatt." Det var vidrigt att höra. Inte bara var det rasistiskt utan också sexistiskt och helt enkelt oerhört korkat och dumt. 
 
KristdemokraternaDe är emot att homosexuella ska få adoptera. Varför?! Vill jag bara skrika. Varför i helvete då?!

Folkpartiet:
De är för kärnkraft. Väldigt väldigt mycket för kärnkraft. De pratade massa om hur bra kärnkraften är och hur vi ska utveckla den.
 
Centerpartiet och Nya Moderaterna: De är högerpartier. De tycker saker angående arbetsmarknaden, skolan och välfärden som jag inte håller med om.
 
Det var lite tveksamt huruvida Socialdemokraterna var för eller emot kärnkraft. Är de för kärnkraft har jag svårt att se att min röst någonsin hamnar där.
 
 
 
Ja, men nu kan ni ju gissa er till ganska lätt vilka partier jag står och velar emellan. Vilket parti tror ni att jag röstade på i skolans provval?
 
 
1 Elin (Secchan):

skriven

Håller med dig fullständigt :P Varför kan inte partierna vara så rättframma?! xD

Miljöpartiet fick min röst i förra valet och de för min röst i detta valet med. De är enligt mig det enda vettiga alternativet.

Svar: Skönt för dig att du har din åsikt klar! Själv är jag fortfarande väldigt velig. :P
Ithrenniel

2 NightDragon:

skriven

Eftersom Miljöpartiet var det ända kvar så röstade du på dem :)

Svar: Miljöpartiet är inte det enda som är kvar ;)
Ithrenniel

3 Ebba:

skriven

Feministiskt intiativ kanske? C:

Svar: Helt rätt och riktigt! :)
Ithrenniel

4 Elvira (Harriet Dolder) :

skriven

Jag håller med dig f-u-l-l-s-t-ä-n-d-i-g-t!

Asså kristdemokraternas alibi för att säga att homosexuella inte får adoptera och min kommentar:

Barnen blir retade- Jaha. Så homosexuella får adoptera för att barnen blir retade. Vi struntar i att göra nånting åt det, istället tvingar vi en massa oskyldiga människor att inte få barn. Sen bryr vi oss inte om det! Alltså, varför gör vi inget åt det istället? Ska de som retar gå omkring och tycka att homosexuella är dåliga och konstiga? Ska de det?

Det passar inte in i den svenska kulturen- Jaha? Om alla hade tyckt som er skulle vi inte kunna tända eldar eller smida järn.....

Sverigedemokraternas alibi för att man bör anpassa sig till den svenska kulturen och att invandrare helst ej bör förekomma och min kommentar:

Vi har märkt att när människor känner sig olika får det negativa effekter: Eeeh....Så alla ska vara lika hela tiden....? Eller? Vad är det som format vårt samhälle? Att folk är olika!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag säger bara: ABSURT!!!!!!!!

Lyssna på låten "stoppa Romson" på youtube.

Varför tror ni att MP vill lägga ned Bromma flygplats? Sannolikt verkar ju att den är miljöovänlig....

RÖDGRÖNT!!!!!

Svar: Bra skrivet!
Ithrenniel

5 Elvira (Harriet Dolder) :

skriven

Om jag fick rösta nu skulle jag rösta miljöpartiet ;)

Möjligtvis Vänsterpartiet då.

Svar: Tycker jag låter vettigt ;)
Ithrenniel

6 hppauli.blogg.se:

skriven

Tänk att sossarna äger mest av alla ;) När jag får rösta (näst-nästa val) hmnar min röst garanterat hos de!

Kommentera här: