Hjälp mig med kamera!

Jag har funderat på att köpa mig en mindre vloggkamera. En kompakt systemkamera (eller vad det nu heter) med vridbar skärm så att en kan se sig själv när en filmar. För den kameran jag har är så stor och klumpig att spela in vloggar med, man kan inte se sig själv och jag vill ha en liten, lätt och smidig att kuna bära med mig ut på saker. Så jag har tittat runt lite och försöker klura ut vilken som bäst passar mitt ändamål. Jag tänkte att om du är en kamerakunnig människa som läser detta så kanske du skulle kunna hjälpa mig! Och även om du inte är det så välkomnar jag dina åsikter med öppen famn!
 
Vad jag vill ha av kameran:
  • Vridbarskärm
  • Bra filmkvalité, både utomhus, inomhus, och helst när det är lite mörkare också
  • Möjlighet att ställa in exponering lätt
  • Bra ljudupptagning
  • Självfokus, som kan ändras av sig självt under filmandets gång
  • Manuellt fokus
  • Ta fina bilder
  • Liten och smidig
  • Ska gå att skruva fast på ett stativ
  • Lätt att föra över bilder till dator (och ev. mobil)
  • Gärna ett maxpris på 5000 kr
  • Gärna ett titthål (men inget måste)
 
Vad säger ni? Har ni den perfekta kameran till mig i åtanke? Jag har själv tittat runt lite och kommit över tre modeller (men det finns säkert fler - jag ska fortsätta mitt sökande). En av dem har bloggaren och youtubern Keela som vloggkamera, och hon säger att hon är nöjd med den. En annan tror jag att bloggaren och youtubern Moa Murderess använder, och hon är säkert också nöjd. En annan har jag för mig var rätt så populär i youtuberbranschen ett tag...  Och så är det en som jag bara hittade, tyckte var fin och verkar bra. Så jag vet inte, haha! Här är de i alla fall:
Olympus E-PL7

Kommentera här: