Ångest

Ångest.
Vad är ångest för dig?
För mig är ångest den där känslan i hela ens varelse av att man bara inte orkar leva längre. 
Att man vill ge upp. Allt.
Man vill inte vara här.
Man vill slippa livet.
Men man vill inte dö.
Inte än.
Döden är så oåterkallelig.
Jag vill inte dö.
Jag vill leva.
Trots att ångesten säger något annat.
Ångest.
Kan man inte bara slippa den?
Bli fri från den?
Få ha sin hjärna ifred.
Jag orkar inte ha den där.
Liggandes på lur.
Förstör så mycket av min vakna tid.
Förstör allt.
Kan ingen bara ta den ifrån mig?
Lätta på bördan.
Ta över den ett tag.
Jag vill bli fri.
Men hur gör jag?
Den klamrar sig fast.
Håller så hårt.
På något vis vill jag inte släppa taget.
Om min ångest.
Det är en trygghet.
Jag vet hur den funkar.
Ovisshet känns värre.
Även om det är vad som skulle behövas.
Ta den ifrån mig.
Mot min vilja.
Bara ta den och gå.
Jag kommer inte sakna den.
Även om min trasiga hjärna kommer få mig att tro det ibland.

Kommentera här: